Muziek Uitbrengen op Spotify

Muziek uitbrengen op Spotify

Er is niets mooiers om als artiest je muziek te delen met de rest van de wereld. Waar je vroeger tonnen moest investeren om een album op fysieke media zoals vinyl en cd uit te brengen kun je nu heel eenvoudig je muziek aanbieden op streamingplatforms zoals Spotify en Apple Music. En het mooiste is, je kunt het allemaal zelf doen zonder aangesloten te zijn bij een label!

Hoe breng je muziek uit op Spotify?

Als je jouw muziek wilt uitbrengen op Spotify en andere streamingdiensten moet je gebruikmaken van een distributeur zoals CD Baby, Distrokid of LANDR. Je maakt eenvoudig online een account aan en betaald ofwel een maandelijks bedrag, of een eenmalig tarief per single of album. Voor welke dienst je kiest, hangt volledig af van hoeveel muziek je verwacht uit te brengen.

Distrokid is het populairste platform waar je voor maar €20,- per jaar onbeperkt muziek kunt uitbrengen. Het nadeel van dit platform is echter dat je muziek direct offline wordt gehaald als je het abonnement stopzet. Als je wilt dat je muziek bij het stopzetten online blijft staan moet je een vast bedrag per nummer betalen. Bij CD Baby en LANDR blijft je muziek altijd online staan, behalve als je het zelf offline haalt natuurlijk.

Een distributeur levert muziek aan bij allerlei streamingdiensten, maar LANDR is de enige manier om je muziek op Beatport te krijgen. Beatport is namelijk een platform wat van origine alleen voor labels toegankelijk is. CD Baby heeft echter weer meer deals voor fysieke distributie op CD of Vinyl.

Muziek uitbrengen op Beatport
Beatport is zeer geliefd onder Dj’s

Wat heb je nodig om je muziek uit te brengen?

Zodra je een distributeur hebt gekozen heb je cover artwork nodig. Dit is de digitale variant van een platenhoes. Je kunt heel makkelijk online een eigen ontwerp maken met Canva. Verder maak je een artiestennaam aan en geef je de tracks een titel.

Album Cover maken met Canva
Canva is gratis en heeft verschillende sjablonen die je eenvoudig kunt aanpassen.

Spotify for Artists profiel

Op sommige streamingdiensten kun je een artiesten profiel maken. In het geval van Spotify kun je dit pas doen nadat je een eerste nummer hebt uitgebracht. Als je een artiesten profiel aanmaakt, is het handig om goede profielfoto’s bij de hand te houden en een leuk biografie tekstje te schrijven. Als je eenmaal een account gemaakt hebt, kun je als artiest je eigen playlists aanmaken en delen met je socialmedia-accounts.

Album of single uitbrengen?

Heb je meerdere tracks klaarliggen en denk je eraan om een volledig album uit te brengen? Kies dan ook enkele tracks om als single uit te brengen. Mensen nemen tegenwoordig steeds minder de tijd om echt helemaal een album door te luisteren. Als je in een keer een heel album uitbrengt, heb je ook maar een contact moment op social media. Als je echter eerst wat singles uitbrengt, kun je meerdere posts over de tijd verspreiden om meer fans te bereiken.

Het voordeel aan singles is dat je ook een hype opbouwt als aanloop naar je album release. De truc is om in de eerste 24 uur na het uitbrengen van een track zo veel mogelijk luisteraars te trekken, dan is de kans het grootst dat je in een playlist terecht komt.

Marketing

Het allerbelangrijkste deel van een release is het marketingaspect. Simpelweg je muziek op Spotify zetten met een post op Instagram is niet voldoende. Je wilt een release minimaal 3 weken vooruit plannen. Niet iedere streamingdienst is even snel en deze marge zorgt ervoor dat tijdens de release je muziek overal tegelijk verkrijgbaar is.

Plan vooraf enkele socialmedia posts, maak teaser video’s of misschien wel een heuse videoclip en breng dit geleidelijk aan uit. Ga op zoek naar bloggers, playlist beheerders en leg contact met radio shows om zoveel mogelijk aandacht te genereren voor je release. Submithub is een mooi platform om bloggers en muzikale influencers te bereiken.

Een release plannen is niet bij iedere distributeur mogelijk, dus controleer dit vooraf goed voor je een account aanmaakt. In sommige gevallen moet je misschien voor een duurder abonnement kiezen zoals bij Distrokid het geval is. Dit is wel de moeite waard omdat fans je muziek kunnen ‘pre-saven’. Spotify verstuurd op de release dag een melding naar je fans waardoor de kans groter wordt om in de eerste 24 uur zo veel mogelijk streams te krijgen.

Distrokid Hyperfollow Pre-Save Link Aanmaken
Met Distrokid krijg je bij iedere release een hyperfollow pagina, waarop fans je muziek kunnen pre-saven.

Toch liever een Label?

Klinkt dit allemaal als een hoop werk, en ga je toch liever op zoek naar een Label? Bedenk dan dat kleinschalige labels niets meer doen dan je muziek uploaden naar een distributeur met misschien één à twee socialmedia posts. Ze vragen voor die kleine moeite echter wel 50% van je streaming inkomsten. Vaak keren labels ook pas geld uit als je meer dan € 50,- hebt verdient, wat in de praktijk weinig beginnende artiesten voor elkaar krijgen.

Soms betaalt een label nog de mastering kosten, maar ook dat wordt tegenwoordig steeds schaarser. Zelf je eigen muziek uitbrengen is dus helemaal geen gek idee.

Mastering

Omdat er ontzettend veel distributie platformen bestaan raad ik wel aan om een mastering engineer in te huren. Een mastering engineer zorgt ervoor dat je muziek optimaal tot zijn recht komt in alle luistersituaties. Bij Apple Music kun je zelfs kiezen voor een exclusieve ‘Apple Digital Masters’ badge wat alleen door bepaalde mastering engineers (zoals ikzelf 😀) kan worden aangeleverd. Op Tidal kun je zelfs Dolby Atmos masters aanleveren voor een immersieve luisterervaring.

Buma/Stemra

Als je wat serieuzer muziek maakt kan het verstandig zijn om je aan te melden als componist en/of tekstschrijver bij Buma/Stemra. Vergeet ook zeker Sena niet mocht je muziek opeens op radio of televisie verschijnen. Bij Buma/Stemra betaal je een jaarlijkse bijdrage, maar dit wordt aan het eind van het jaar automatisch verrekend als je niets verdient. Het kan dus geen kwaad om je in te schrijven, maar het is zeker geen vereiste.

Conclusie

Zelf je muziek uitbrengen op Spotify is dus helemaal niet zo ingewikkeld als het op het eerste gezicht misschien lijkt. Het is even wennen aan het begin, maar na verloop van tijd kun je als een malle muziek uitbrengen. Ik ga zelf dit jaar mijn best doen om 1 track per maand te releasen. Niets is zo erg als een stapel muziek die niemand ooit te horen krijgt. Heb je hulp nodig bij het afmaken van je muziek? Ik geef muziekproductie lessen in Amsterdam en je bent altijd welkom voor een gratis proefles.

Heb je verder nog vragen over het uitbrengen van muziek? Stuur me gerust even een mailtje of schrijf je in voor mijn nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van tips en tricks rondom muziekproductie.

Share this post

Gratis Checklist

Download nu mijn gratis PDF met daarin alles wat je nodig hebt om te beginnen als muziekproducer.

Wat heb je nodig e-book cover

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij beginnen als muziekproducer?

Download nu het GRATIS E-book met daarin alles wat je nodig hebt om te beginnen met muziekproductie.

Wat heb je nodig e-book cover