Muziekproductie is omringd door ongeschreven regels zoals ‘gebruik je oren’ of ‘less is more’ maar niet al deze ‘regels’ zijn even handig. Veel adviezen die online of zelfs op muziekopleidingen de ronde doen zijn achterhaald en kunnen zelfs je muziek op een negatieve manier beïnvloeden. Daarom heb ik een lijstje gemaakt met 9 muziekproductie fabels.
1. Neem op zonder effecten
Tegenwoordig wordt overal aangeraden om opnames te maken zonder effecten zoals EQ, Compressie, Delay en Reverb. De reden hierachter is dat je deze effecten achteraf niet meer kunt weghalen. Natuurlijk is dat waar, maar aan de andere kant draait muziekproductie nu eenmaal om het maken van keuzes. Als je een idee hebt over een bepaalde klank, waarom zou je daar dan later op terugkomen?
Je gebruikt je gitaarpedaaltjes toch ook om een bepaalde sound te bereiken? Het zou gek zijn als je tijdens het opnemen opeens al je gitaarpedaaltjes uitzet. De knoppen op je synthesizer zijn ervoor om gebruik te worden, ook tijdens het opnemen!
Ook als je zeker weet dat je die 40Hz op je zangopname niet nodig hebt, waarom zou je dan wachten tot de mix? Gebruik gewoon het high-pass filter op je microfoon of interface. Hoe beter de bronopname klinkt, des te makkelijker het wordt om te mixen.
Ik ga zelfs zo ver dat ik met EQ en compressie opneem, en in het geval van synthesizers, vaak inclusief galm of delay. Op die manier dwing ik mijzelf om keuzes te maken.
2. Hoe meer opties hoe beter
Over keuzes gesproken, vaak wordt het als handig gezien om zo veel mogelijk opties te hebben. Het nadeel van veel opties is dat je ook veel meer keuzes moet maken. Het klinkt tegenstrijdig, maar beperkingen geven jezelf veel meer creatieve vrijheid.
Zou Glyn Johns tot zijn legendarische 3-drum microfoon techniek zijn gekomen als hij beschikking had over 50 microfoons? Ik denk het niet. Net als dat de Beatles moesten werken met 4-sporen recorders en toch legendarische muziek de wereld in slingerden. Technische beperkingen dwingen je om creatief na te denken. Door het hebben van oneindig veel opties zie je al snel door de bomen het bos niet meer.
3. Gebruik je oren
Dit is een advies wat veel gegeven wordt en waar tot op zekere hoogte ook niets mis mee is. Het is jouw muziek, dus zolang het voor jou goed klinkt, dan is je doel bereikt. Het probleem is alleen dat je niet altijd op je oren kunt vertrouwen. Dit kan door technische redenen zijn zoals de akoestiek of speakers die teveel of te weinig laag weergeven. Maar het is ook een kwestie van ervaring.
Het kost tijd om je oren te trainen. Dat geldt niet alleen voor het mixen, maar ook tijdens het zoeken naar samples of het stemmen van een zangpartij. Daarnaast kun je niet altijd alles makkelijk horen. Daarom bestaan er frequentie analysers, oscilloscopen, correlatie meters en LUFS-meters.
4. Je mag samples korter dan 3 seconden legaal gebruiken
Ik heb geen idee waar deze mythe vandaan komt, maar het is simpelweg niet waar dat je muziek van andere artiesten, korter dan een paar seconden, legaal mag gebruiken. Het is misschien minder snel te herkennen, maar het is nog steeds ongeautoriseerd gebruik. Je moet altijd toestemming vragen aan de oorspronkelijke componist en muziekproducer.
Op akkoorden en ritme zit misschien geen auteursrecht, maar je hebt wel gewoon te maken met het masterrecht. Je mag een opname van iemand anders gewoonweg niet gebruiken zonder toestemming.
Natuurlijk kun je je afvragen in hoeverre het gebruik hiervan problemen oplevert. Een platenmaatschappij zou een beginnende muziekproducer niet snel aanklagen, maar dat verandert niets aan het feit dat het nog steeds onrechtmatig is verkregen.
5. Je kunt alleen muziek maken als je inspiratie hebt
Dit is ook zo’n bekend muziekproductie fabeltje. Alsof je moet wachten op inspiratie om muziek te maken. Als dat het geval was dan zou er bar weinig muziek worden uitgebracht. Muziekproductie en songwriting is misschien 1% inspiratie, en 99% transpiratie. Muziek schrijven is hard werken en veel oefenen. Vaak moet je gewoon beginnen en zien waar het schip strand.
Bekende artiesten brengen misschien maar 10% uit van alle muziek die ze schrijven. Kwaliteit komt voort uit kwantiteit. Hoe meer muziek je maakt, des te groter de kans om dat ene ruwe pareltje te vinden.
En mocht je nu echt geen nieuwe ideeën kunnen bedenken, dan kun je altijd wat anders gaan doen, zoals het maken van geluiden, het analyseren van bestaande tracks of het verdiepen in een nieuwe synthesizer of plugin. Op die manier blijf je bezig met muziek, ook als je geen inspiratie hebt.
6. Je hebt talent nodig om muziek te maken
Sommige mensen hebben misschien iets meer talent, maar talent brengt je maar tot een bepaald punt. Iedereen kan muziekproductie leren, het is simpelweg een kwestie van oefening en de juiste begeleiding. Ik heb veel getalenteerde muzikanten en songwriters gezien die helaas niet de motivatie hadden om écht verder te komen met hun talent. Talent of niet, zolang je er tijd en moeite in stopt, kun je komen waar je maar wilt.
7. Goede muziek verkoopt zichzelf
Was het maar zo’n feest. Maar helaas, er wordt tegenwoordig zó ontzettend veel muziek uitgebracht dat het maken van goede muziek niet genoeg is. Het gaat er om wie je kent, en hoe goed je bent in marketing. Veel producers zijn begonnen met het maken van remixen of ghost-producties om uiteindelijk, beetje bij beetje, steeds meer bekendheid te krijgen.
Achter veel bekende muziekproducers zit een heel team van muziekprofessionals. En daarnaast hoor je vaak alleen maar de succesverhalen, en niet de honderden, ongehoorde demo’s die daaraan vooraf gingen.
8. Een master laat je producties professioneel klinken
Mastering is een vakgebied dat niet altijd goed wordt begrepen. Een mastering engineer kan je tracks verbeteren, maar dit is misschien maar 5% à 10% van het geheel. Het begint altijd bij de bron. Je kunt de beste mastering engineer ter wereld inhuren, maar als je mix, productie en songwriting niet optimaal zijn dan wordt het niet opeens een hit.
Dat geld eigenlijk voor alles rondom muziekproductie. Je kunt de beste zanger of zangeres inhuren voor je nummer, zodra de melodie niet goed blijft hangen is het alleen maar zonde van je tijd.
9. Besteed zoveel mogelijk tijd aan je mix
Over tijd gesproken. Veel mensen denken dat hoe meer tijd je besteed aan een mix, des te beter het gaat klinken. In de praktijk is het tegenovergestelde waar. Hoe meer tijd je besteed aan de mix, des te minder objectief je kunt luisteren. Na een tijdje raak je gewend aan de klank, en hoe meer je verandert, des te slechter het gaat klinken.
Daarom besteden de meeste mix engineers niet veel meer dan 4 uur aan een mix. De eerste indruk is wat telt. Dat is de reden waarom ik bij het mixen van mijn eigen muziek vaak een paar weken pauze neem. Na een tijde kan ik dan met een frisse blik kijken naar de mix, om zo alle problemen uit de weg te ruimen.
Conclusie
Er zijn nog veel meer adviezen te vinden, vooral op het internet, die je maar beter met een korreltje zout kunt nemen. Wil je nu meer leren over muziekproductie? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief, of kom langs voor een gratis proefles. Voor vragen kun je me ook altijd een mailtje sturen.