Het geheim om betere muziek te maken

Het geheim om betere muziek te maken

Een vraag die ik vaak tegenkom tijdens mijn producer lessen is: ‘waarom klinkt de muziek van artiest X nu zo goed?’. Wat is het geheim om mijn muziek net zo professioneel te laten klinken? Dat is een lastige vraag waar ik de afgelopen tijd veel over heb nagedacht. En ik denk dat ik inmiddels het antwoord heb gevonden. Het sleutelwoord is afwisseling.

Het geheim om betere muziek te maken

De term ‘less is more’ heb je vast weleens voorbij zien komen. En dat is een uitspraak die in veel gevallen toepasselijk is. Maar als je een track té minimaal maakt dan wordt het al snel saai. Als je echter less is more combineert met afwisseling dan kom je al meer in de buurt.

Veel beginnende producers kunnen door alle eindeloze mogelijkheden van een DAW nog wel eens meer toevoegen dan het nummer nodig heeft. Als producer heb je dit niet altijd in de gaten omdat je zó ontzettend ingezoomd bent in het productieproces dat het voor jou allemaal heel logisch klinkt. Het probleem zit hem bij de luisteraar. Die hoort jouw muziek voor het eerst, en als je teveel informatie in één keer weggeeft dan wordt je luisteraar al snel overweldigt door een muur van geluid. De kunst zit hem in het beperken en het verdelen van instrumenten en geluiden in je muziek.

Laten we even teruggaan naar de basis. Alle muziek bestaat uit de volgende vier elementen: een melodie, bas, akkoorden en ritme. Afhankelijk van het genre leunt de muziek meer of minder op een van deze elementen. Een vijfde element zou je misschien wel klank of ‘textuur’ kunnen noemen. En dan met name het veranderen van deze klank over de tijd.

Elk nummer heeft iets herkenbaars wat het nummer memorabel maakt, een uniek ritme zoals ‘We Will Rock You’ van Queen of het herkenbare baslijntje in ‘I feel Love’ van Donna Summer.

Het doel is om de focus te leggen op één van deze elementen. Dat wil niet zeggen dat je de rest van de elementen achterwege moet laten, maar wél dat je niet teveel unieke elementen tegelijkertijd verandert.

Dat is de kracht van ‘We Will Rock You’, het is puur en alleen drums voor de eerste 12 seconden van het nummer. Pas nadat de drums geïntroduceerd zijn komt de zanglijn erbij.

Het is ook niet zo dat je maar één drumpartij of baspartij kunt gebruiken. Je kunt verschillende bas geluiden en ritme met elkaar afwisselen. Een goed voorbeeld hiervan is de drum & bass muziek van Noisia of de Dubstep muziek van Skrillex.

Vooral rond 1:16 hoor je dat er verschillende baspartijen geknipt en geplakt zijn. Het is vergelijkbaar met een drumfill; als een drummer zijn toms gebruikt dan kan hij niet tegelijkertijd een hi-hat of ride aanslaan. Let bij dit nummer ook op de plotselinge overgangen in de zangpartij en de afwisseling tussen kick en bas.

Drum en bass muziek klinkt enorm complex, maar we vinden het als luisteraar interessant doordat er altijd maar één of 2 geluiden tegelijkertijd klinken.

Het voordeel van deze techniek is dat er ook veel meer ruimte is in de mix. Doordat er zo min mogelijk elementen tegelijkertijd klinken wordt het makkelijker om ieder geluid vol te laten klinken zonder dat het een brei van geluid wordt.

Dit is niet alleen een eigenschap van Drum & Bass. Ook bij Techno muziek wordt het vaak toegepast zoals bij ‘Running feat. Meg Myers’ van Anyma.

Er is een opbouw met risers, reverse crashes en pads tot 1:15 waar alles heel even stilvalt om de maximale aandacht te leggen op de zang. Direct als de drop begint komt er ook een baspartij bij met een interessant ritme. De zang en de bas volgen elkaar snel op, maar niet zo snel dat het een overkill aan informatie is. In het stuk hierna zit veel ruimte tussen de zanglijnen en de drums veranderen niet waardoor het overzichtelijk blijft.

Pas na 8 maten komen de hi-hats in en als de zang even wegvalt komen er extra achtergrond elementen bij zoals pads. Na 16 maten worden er extra noten aan de baspartij toegevoegd. En in de gaten waar de zang even stil is wordt er gespeeld met de klank van de hi-hats. Bij 2:22 vallen de meeste drums weg en neemt een Arpeggio synth de aandacht van de zang over. Het is de kunst om het zo interessant mogelijk te houden zonder dat het overweldigend wordt.

Ook bij popmuziek vindt je ditzelfde principe veel terug. Zoals bij ‘Pretty Please’ van Dua Lipa. Vooral bij de Bridge op 2:10 hoor je dat er ontzettend veel geluiden worden afgewisseld. Maar allemaal achter elkaar en op zo’n manier dat je het kunt nazingen.

De producer van dit nummer: ‘Ian Kirkpatrick’ heeft op YouTube een breakdown gemaakt van hoe dit nummer in elkaar steekt. Heel interessant om eens te checken.

Ian Kirkpatrick verteld ook dat een geluid prima kan bestaan uit meerdere lagen, zolang het maar voor de luisteraar klinkt als één partij.

Conclusie

Afwisseling is het geheim om betere muziek te maken. Probeer het maar eens uit met je eigen muziek en luister ook vooral hoe andere producers deze techniek toepassen.

Wil je nu meer leren over muziekproductie? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief, voor wekelijkse tips en tricks rondom muziekproductie of kom langs voor een gratis proefles in Amsterdam.

Share this post

Gratis Checklist

Download nu mijn gratis PDF met daarin alles wat je nodig hebt om te beginnen als muziekproducer.

Wat heb je nodig e-book cover

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij beginnen als muziekproducer?

Download nu het GRATIS E-book met daarin alles wat je nodig hebt om te beginnen met muziekproductie.

Wat heb je nodig e-book cover