Je favoriete track namaken

Hoe maak je jouw lievelingstrack na?

Heb je je ooit weleens afgevraagd hoe die ene track waar je zo dol op bent nu eigenlijk is gemaakt? Een producer zal zijn geheimen niet zomaar weggeven, dus tenzij je de producer toevallig kent, zul je een manier moeten bedenken om het nummer tot in detail uit te pluizen.

Om echt diep in een nummer te duiken zodat je er iets van kunt leren moet je die dingen aan de zijkant van je hoofd gebruiken. Dat is alles wat je nodig hebt. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Toch kun je door objectieve analyse al snel een track namaken tot in het kleinste detail. Het belangrijkste is dat je begint bij het grote geheel en dat je per luisterbeurt, maar op één ding tegelijkertijd focust.

Begin met het tempo. Hoeveel BPM (beats per minuut) is het nummer? Google, maar eens op ‘online BPM counter’ en tik mee op de maat van de muziek. Importeer vervolgens de track die je wilt namaken in je DAW en verschuif de track indien nodig, zodat de 1e tel van de muziek overeenkomt met de 1e tel in je DAW.

Luister nu van begin tot eind naar het nummer en concentreer je puur en alleen op de structuur. Tel mee met de muziek. Na hoeveel maten is er een duidelijk verandering hoorbaar? Meestal is dit na 8 of 16 maten. Maak aantekeningen op papier, in een Word document of Excel sheet, of als markers in je DAW.

Kijk eerst naar het grote geheel

Het is belangrijk dat je maar naar één element tegelijkertijd luistert. Als je dat niet doet raak je te snel afgeleid. Nadat je de structuur van het nummer hebt genoteerd, begin je met het noteren van alle instrumenten. Ga nog niet te diep in op details, luister naar het grote geheel. In plaats van het op papier schrijven van alle instrumenten kun je ook midi kanalen aanmaken voor elk instrument. Het voordeel hiervan is dat je daarna lege midi clips kunt toevoegen om te visualiseren waar elk instrument wordt geïntroduceerd.

Ritme, harmonie en melodie

Een track namaken

Nadat je weet welke instrumenten er gebruikt worden kun je beginnen met het toevoegen van noten. Begin met de drums, de aanzet van drumgeluiden maakt het makkelijk om het ene onderdeel van het andere te onderscheiden. Begin met de belangrijkste elementen zoals de kick, snare en hi-hats. Je kunt hier elk generiek drumgeluid voor gebruiken, we richten ons later op het namaken van de klank. Het invullen van het drum arrangement geeft je een overzicht in de vorm van het nummer.

Nu dat je de drums het uitgevogeld, is het tijd om je meer te concentreren op het harmonische fundament van het nummer. Luister naar de baspartij en gebruik een soortgelijk klinkende preset. De bas speelt slechts één noot tegelijkertijd wat het makkelijk maakt te achterhalen welke noten er gespeeld worden. Nadat je het bas arrangement hebt nagemaakt zul je ook de toonsoort herkennen.

De volgende stap is het uitzoeken van de melodie. We weten nu in welke toonsoort het nummer staat. Ga achter een keyboard zitten en probeer de melodie na te spelen. Begin stapsgewijs, zin voor zin, en na een paar minuten heb je de melodiepartij uitgezocht.

Het enige wat overblijft vanuit een muzikaal standpunt is het namaken van de harmonie. We weten nu al drie dingen: de melodie, de baspartij en de toonsoort. Laten we veronderstellen dat de bas grondtonen speelt.

Als je 2 in de toonladder omhoog gaat dan krijg je de terts van het akkoord. Sla je nog 2 noten over dan vindt je de kwint. Met deze 3 noten kun je een zogenaamde drieklank maken zodat je eenvoudig de akkoordprogressie kunt uitzoeken. Maar gebruik vooral je oren, je hoort vanzelf wel wanneer er iets niet klopt.

Klank uitzoeken

We hebben nu een ruw arrangement opgebouwd met enkele basis klanken. Het namaken van geluiden is een van de lastigste dingen om te leren. Ons doel is niet om een 1 op 1 replica te maken. Dit is onmogelijk tenzij we exact dezelfde DAW, synthesizers en plug-ins gebruiken als de oorspronkelijke producer. We maken een nummer na om ervan te leren, zodat we stukjes en beetjes kunnen gebruiken in onze eigen producties. Om geluiden op gehoor na te maken heb je enkele basisvaardigheden nodig over synthesetechnieken en productiestijlen.

Dat gezegd hebbende, laten we opnieuw beginnen met luisteren. Welke geluiden herken je? Misschien denk je wel: ‘wacht, dat geluid heb ik eerder gehoord!’. Misschien herken je het geluid toen je door presets aan het bladeren was of misschien heb je het geluid al honderden keren gehoord in andere nummers? Sommige geluiden zijn iconisch voor bepaalde muziek genres, zoals de 808 bas in Hip-Hop of de supersaw-lead in Trance. Een bezoekje aan Google levert je voldoende ideeën op.

Geluid ontleden

Als je moeite hebt om online-informatie te vinden of als je geen idee hebt waar je een soortgelijke preset kunt vinden is het tijd om het geluid stap voor stap uit te pluizen. Een geluid bestaat uit verschillende parameters. Een geluid kan in het frequentiedomein worden ontleed, maar ook in het tijdsdomein. Je bent waarschijnlijk bekend met de beroemde ADSR-curve (attack, decay, sustain en release). Luister naar de attack van het geluid. Is het lang of kort? Klinkt het geluid als een orgel? Of is het meer percussief zoals een piano of gitaar? Hoe lang duurt het geluid nadat de eerste noot is gespeeld?

Verschillende soorten synthesetechnieken hebben verschillende klanken. Subtractieve synthese staat bekend om zijn filterbewegingen. Het uitfilteren van hoge of lage frequenties in de tijd. Terwijl FM-synthese meestal meer metaalachtig of hard klinkt. Van welke golfvorm is het geluid gemaakt? Heeft het veel boventonen of nauwelijks? Is het een sinus, zaagtand of blokgolf? Als het niet als een van de basis golfvormen klinkt dan kan het een wavetable synth zijn. Het geluid kan zelfs gesampled zijn van een akoestische bron of een combinatie van verschillende instrumenten. Maak jezelf vertrouwd met deze synthesetechnieken en het herkennen van hun specifieke klankeigenschappen.

Effecten

Nadat je het basisgeluid hebt uitgezocht luister je naar bepaalde effecten zoals galm, delay of chorus. Chorus wordt vaak gebruikt om een geluid te verbreden terwijl galm en delay worden gebruikt om een geluid langer en groter te maken. Misschien is er overdrive of distortion gebruikt om ruwheid en kracht aan het geluid toe te voegen.

Er zijn honderden variabelen die een geluid vormgeven, het is dus bijna onmogelijk om een geluid puur op het gehoor na te maken. Dit is ook niet het doel. Het doel is om je oren te trainen en je geluidsvaardigheden te ontwikkelen. Als je ooit vastloopt, op zoek naar inspiratie kan het namaken van een nummer je op weg helpen. Niemand zal ooit opmerken dat je de structuur van een ander nummer hebt gebruikt en vervangen door je eigen geluiden, arrangement, harmonie en melodie.

Vragen?

Heb je vragen over muziektheorie, synthese of muziekproductie in het algemeen? Stuur me gerust een mailtje. Of laat een comment achter onderaan de pagina. Success met produceren!

Share this post

Gratis Checklist

Download nu mijn gratis PDF met daarin alles wat je nodig hebt om te beginnen als muziekproducer.

Wat heb je nodig e-book cover

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij beginnen als muziekproducer?

Download nu het GRATIS E-book met daarin alles wat je nodig hebt om te beginnen met muziekproductie.

Wat heb je nodig e-book cover