Samplers zijn krachtige tools om een audio fragment, of Sample, te manipuleren en te bespelen. Of je nu een drum sample, akkoord, zang fragment gebruikt, al deze geluiden kunnen op zo’n manier bewerkt worden dat ze perfect passen in een track. Als je de basis van synthese onder de knie hebt, dan zul je merken dat sampling niet heel anders is.
Een sampler heeft namelijk net als een synth ook ADSR envelopes, filters, modulatie opties en effecten. In plaats van oscillatoren gebruikt een sampler audio fragmenten als klankbron. De meeste samplers verdelen een sample automatisch over het bereik van een keyboard, zodat je de sample chromatisch kunt bespelen, net als een piano. In dit artikel leg ik je uit hoe een sampler werkt en wat je ermee kunt doen.
Sample Start en Eind punten
Iedere sampler heeft de optie om de start en eind punten in te stellen. Dit kun je gebruiken om onnodige ruimte aan het begin van de sample weg te halen. Met het eindpunt stel je in op welk punt de sample stopt met spelen. Hiermee kun je een langer geluidsfragment makkelijk inkorten.
Nadat je de begin- en eindpunten hebt ingesteld kun je de ADSR curve aanpassen om het geluid verder vorm te geven. Door de attack en release wat langer te maken kun je klikjes in het geluid voorkomen. Als je de sustain omlaag zet bij drum geluiden dan kun je met de decay tijd de lengte van de sample beïnvloeden.
Decay Tijd
De decay tijd is met name belangrijk bij kick drums. Je wilt de decay tijd op zo’n manier instellen dat geen enkele kick overlapt met de volgende. Een kortere decay tijd geeft meer punch aan een kick.
Maak je de decay tijd echter te kort? Dan verlies je laag. Besteed dus wat tijd om de optimale decay tijd op te zoeken. Ik gebruik hier vaak een oscilloscoop plugin voor zoals de gratis S(m)exoscope plugin. Hiermee kun je eenvoudig zien hoe lang een kick precies duurt.
Trigger opties
Je kunt een sampler op twee manieren instellen. Namelijk One-Shot mode en Looping mode. One-Shot betekend dat bij iedere toetsaanslag het geluid eenmaal afspeelt. Het geluid speelt altijd van begin tot eind, ongeacht hoelang je de toets indrukt.
Met de Looping modus kun je een sample laten herhalen. In deze modus kun je extra loop-start en loop-eind punten instellen. Hiermee kun je bijvoorbeeld alleen de staart van het geluid laten herhalen. Met crossfades kun je een soepele overgang maken bij iedere herhaling.
Timestretching
Traditioneel gezien werken samplers op eenzelfde manier als een platenspeler of bandrecorder. De toonhoogte is gekoppeld aan de afspeelsnelheid. Een langzamere snelheid levert een lagere toonhoogte op en anders om.
Tegenwoordig kunnen we dankzij intelligente interpolatie algoritmes de toonhoogte veranderen onafhankelijk van de snelheid. Dit noem je time-stretching. Beide methoden klinken anders en sommige samplers hebben meerdere time-stretching algoritmes voor verschillende doeleinden. Sommige algoritmes werken goed op drums terwijl andere weer beter werken op langere klanken zoals zangpartijen. Dit is een kwestie van uit proberen, scroll door wat opties om het beste resultaat te bereiken.
Voices
Net als een synthesizer heeft een sampler ook voices. Hiermee kun je dus meerdere toetsen tegelijkertijd indrukken. In het geval van een kick wil je het aantal voices op 1 instellen zodat je geen overlappende samples krijgt. Sommige samplers hebben ook een ingebouwde unison modus.
Modulatie
Het leuke aan een sampler is dat je allerlei parameters kunt moduleren zoals de toonhoogte, sample-start, filter cutoff en dergelijke door middel van envelopes en LFO’s. Dit zijn krachtige functies om de klank op een interessante manier te manipuleren.
Effecten
Niet alle samplers hebben ingebouwde effecten, maar de meeste samplers hebben op zijn minst een ingebouwde distortion of bit crusher. Deze effecten bootsen het lo-fi karakter van een vintage sampler na zoals de samplers van Ensoniq of Akai.
Een sampler zoals Native Instrument’s Battery is volledig gefocust op drums en heeft ingebouwde effecten zoals transient shapers, compressie, eq, tape saturatie en delay en reverb. De ideale effecten om een drum samples te bewerken.
Tot zo ver de basis van sampling. Wil je nu meer weten over muziekproductie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van wekelijkse artikelen en video’s over muziekproductie.