Het signaalpad van een subtractieve synthesizer zoals we tot nu toe hebben gezien is:
Oscillator > Mixer > Filter
We vervolgen dit signaalpad met onder andere de Amplifier en modulatie bronnen.
Amplifier
De Amplifier (versterker), beter bekend als de Voltage Controlled Amplifier (VCA), wordt gebruikt om het volume van een synthesizers te beïnvloeden. Als je naar de uitgang van de oscillator zou luisteren dan hoor je een constante toon die in toonhoogte verandert, maar zonder in amplitude te veranderen. De versterker beïnvloedt het volume van de oscillators.
Envelope Generator
Om het volume te besturen wanneer je een toets indrukt hebben we een modulatie bron nodig zoals een envelope generator. De bekendste envelope generator is een ADSR envelope generator. ADSR staat voor attack, decay, sustain en release. Wanneer je een toets indrukt op je keyboard wordt een trigger verstuurd. Deze trigger, start de envelope en activeert de attack tijd.
De attack tijd is de aanzweltijd of de aanzet van het geluid. Na de attack volgt de decay tijd, dit is de tijd tussen de attack en de sustain fase in.
Het sustain niveau is het volume waarop de noot blijft hangen zolang je de toets indrukt. Als je de toets loslaat begint de release fase. De release tijd is de uitsterftijd van de noot en het einde van de envelope.
Kort samengevat gaat het volume omhoog bij de attack tijd, omlaag bij de decay tijd, blijft hangen bij de sustain en gaat weer omlaag bij de release fase.
Modulatie Bestemming
De meeste synthesizers hebben twee ADSR envelopes. Eén die het volume bedient en een ander die de filter cutoff frequentie aanstuurt. Met deze combinatie kun je al ontzettend veel verschillende geluiden creeëren. Als je bijvoorbeeld de amplifier envelope instelt met een korte attack en hoog sustain niveau dan wordt het in principe gewoon een aan/uit schakelaar. Als je nu echter de kortste attack, met het laagste sustain niveau insteld en een korte release, dan kun je met de decay tijd van de filter envelope een percussieve klank maken.
Onthoudt dat de filter cutoff knop nog steeds functioneert. De filter envelope bedient de cutoff frequentie met de zogenaamde envelope amount. Deze instelling heeft een bereik van -100% tot +100% en beweegt de cutoff frequentie knop omhoog of omlaag.
Als je de envelope amount op +100% zet terwijl het filter al volledig open staat dan hoor je dus geen verschil. Een envelope amount van -100% heeft in dit geval wel effect.
LFO’s
Naast envelopes is een LFO, of Low Frequency Oscillator, een veelgebruikte modulatie bron. Dit is eigenlijk precies hetzelfde als iedere andere oscillator maar dan met een lagere snelheid of toonhoogte. Je kunt een LFO, net als een envelope, dus ook het volume of het filter laten moduleren. De hoeveelheid modulatie stel je in met de modulatie amount of de LFO strength.
LFO’s hebben meerdere golfvormen zoals iedere oscillator. Een sinus golf kan worden gebruikt om tremolo effecten te maken wanneer je de LFO naar een amplifier stuurt. Dit type modulatie noem je AM, of Amplitude Modulatie. Natuurlijk kun je een LFO ook naar een ander doel sturen dan alleen het volume of het filter.
Je kunt een LFO ook naar de pitch van een oscillator sturen om zo een vibrato effect te maken. Dit type modulatie noem je FM, of Frequentie Modulatie. Je kunt zelfs de snelheid van een LFO besturen met een tweede LFO.
Sommige LFO’s hebben daarnaast ook een ruis optie. Met een lage LFO snelheid kun je hiermee willekeurige waardes uitsturen voor interessante effecten. Je kunt een LFO het tempo laten volgen van je DAW of je kunt het ‘vrij’ laten lopen zonder referentie.
Effecten
Het laatste onderdeel van een synthesizer is het effect gedeelte. Niet iedere synthesizer heeft ingebouwde effecten maar de meeste nieuwe hebben op zijn minst één ingebouwd effect. Als we kijken naar het signaalpad dan komen effecten meestal aan het eind van de ketting.
Oscillator > Mixer > Filter > Amplifier > Effecten
Veelvoorkomende effecten in synthesizers zijn galm, chorus, vervorming, EQ en compressie.
Dit was alweer het derde deel synthesizer voor beginners. Je weet nu hoe een subtractieve synthesizer werkt! Een nieuwe synth openen lijkt misschien intimiderend, maar na verloop van tijd kun je iedere synth met gemak doorgronden.
Blader gewoon eens door wat presets en draai aan de knoppen om te horen wat er gebeurt. Probeer te begrijpen hoe je verschillende geluiden zoals bas, lead en pads kunt maken en probeer ook vooral je eigen geluiden vanaf nul op te bouwen.
Als er vragen zijn hoor ik het graag!